Monopol a konkurence na železnici

Článek publikovaný v časopise Scientia et Societas 4/2009. Železnice prožily období rozkvětu v 19. století, kdy zásadně ovlivnily podobu dopravy a hospodářství vyspělých zemí. Ve 20. století došlo k poklesu jejich významu a kdysi dynamické železniční společnosti se proměnily na nepružné,… »»»

Vyplatí se železniční doprava?

Tomáš Otáhal Tomáš Pospíšil Článek publikovaný v Parlamentním zpravodaji z 6.2.2009. Evropská rada svým rozhodnutím číslo 884 z roku 2004 vyzdvihla význam podpory železniční a vodní dopravě jako komplementárnímu způsobu přepravy zboží a osob k silničnímu dopravnímu systému. Mimo vodní… »»»

Unbundling a konkurence na železnici

Příspěvek přednesený na semináři Telč 2008. Reformy železniční dopravy, které se v posledním desetiletí odehrávají v mnoha rozvinutých zemích světa, jsou vždy spojeny se změnami institucionálního rámce konkurenčního prostředí. Všeobecným cílem těchto reforem je zvýšit provozní efektivnost dopravy po železnici… »»»

Konkurenceschopnost a konkurence v železniční dopravě – možnosti a limity hospodářské politiky

Projekt na léta 2008-2010 Grantová agentura České republiky (GAČR) schválila k realizaci a finanční podpoře projekt „Konkurenceschopnost a konkurence v železniční dopravě – možnosti a limity hospodářské politiky“ pod číslem 402/08/1438 na období let 2008-2010. Podstata problému a současný stav… »»»

Konkurenceschopnost železniční dopravy – problém ekonomický a ekologický

Příspěvek prezentovaný na semináři „Mezinárodní rok země“ pořádaný katedrou regionální ekonomie a správy ESF MU Brno a Českou geografickou společností. V tomto příspěvku, který je shrnutím části výsledků dlouhodobého výzkumného projektu (viz Kvizda – Pospíšil – Seidenglanz – Tomeš 2007), nejprve… »»»

Úzká místa dopravní politiky – metodologie hospodářsko-politických rozhodování o dopravních projektech

Příspěvek přednesený na konferenci „Rozvoj a perspektivy dopravních systémů ve vazbě na vnější okolí – 2008″ na Dopravní fakultě Jana Pernera UP v Pardubicích. Mezi součásti hospodářské politiky patří rozhodování v oblasti dopravy, zejména o investicích do dopravní infrastruktury a… »»»

Integrace versus separace v železniční dopravě – cui bono?

Příspěvek přednesený na konferenci Rozvoj systémů osobní dopravy z hlediska respektování požadavků uživatele na Dopravní fakultě Jana Pernera Univerzity Pardubice a publikovaný ve sborníku. Současná reforma železniční dopravy je založena na vertikální separaci, tzn. formálním i faktickém oddělení železničního provozu… »»»

Železniční doprava – institucionální postavení, hospodářská politika a ekonomická teorie

Monografii završující tříletý projekt vydala v roce 2007 Masarykova univerzita v Brně. Výtisk knihy si můžete zakoupit v síti knihkupectví Aleš Čeněk nebo na dobírku objednat v internetovém knihkupectví. Při psaní tohoto textu bylo naším cílem přispět k pochopení podstaty… »»»